Pandemik COVID-19: Isu Penggunaan ICT Dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Bagi Pelajar Orang Kurang Upaya (OKU) di Institusi Pendidikan Khas di Malaysia

[ COVID-19 Pandemic: The Use of ICT in Teaching and Learning Process for Students with Special Needs at the Special Educational Institutions in Malaysia]

Authors

  • Azman Ab Rahman Rahman Universiti Sains Islam Malaysia
  • Nurul Nadia Nozlan Universiti Sains Islam Malaysia
  • Hussein ‘Azeemi Abdullah Thaidi Universiti Sains Islam Malaysia
  • Muhammad Firdaus Ab Rahman Universiti Sains Islam Malaysia
  • Mohamad Anwar Zakaria Universiti Sains Islam Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.33102/uij.vol33noS4.428

Keywords:

ICT, Pengajaran dan Pembelajaran, COVID-19

Abstract

Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) pada masa kini semakin mendapat tempat di setiap sektor di Malaysia. Kepesatan pembangunan telah menjadikan ICT itu satu keperluan dalam kalangan orang ramai. Masyarakat tidak kira golongan normal mahupun Orang Kurang Upaya (OKU) tidak ketinggalan dalam menggunakan perkhidmatan ICT yang kian meluas ini. Masyarakat lebih cenderung untuk menggunakan perkhidmatan ICT seperti internet, melakukan transaksi jual beli atas talian (online), melakukan kerja dari rumah (Work From Home) dan proses pembelajaran dari rumah sewaktu PdP. Arahan perintah kawalan pergerakan (PKP) yang telah dilaksanakan oleh kerajaan telah menyebabkan keterbatasan dalam sektor pendidikan untuk beroperasi secara biasa (bersemuka) dan menjadikan pembelajaran secara dalam talian sebagai medium gantian. Namun begitu, timbul persoalan tentang bagaimanakah golongan OKU ini menggunakan medium pengantaraan ICT atau kaedah PdP secara dalam talian sewaktu COVID-19 untuk meneruskan sesi pembelajaran mereka. Justeru, objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti isu yang dihadapi oleh golongan OKU dan institusi pendidikan dalam menggunakan kaedah PdP secara maya dalam proses PdP sewaktu COVID-19. Kajian kualitatif ini akan menggunakan kaedah dokumentasi, temu bual dan pemerhatian dalam mencapai objektif yang ditetapkan. Hasil kajian mendapati bahawa isu utama yang perlu ditempuhi oleh golongan OKU adalah komitmen daripada para pelajar sendiri serta komitmen ibu bapa dalam memantau pembelajaran anak istimewa mereka.  Manakala, cabaran yang dihadapi oleh sesebuah institusi pendidikan adalah untuk mengenal pasti kaedah yang sesuai bagi melaksanakan PdP secara dalam talian sewaktu COVID-19 terhadap pelajar daripada golongan OKU. Kajian ini diharapkan dapat menjadi rujukan kepada institusi pendidikan dalam menambah baik proses PdP bagi pelajar OKU sewaktu bencana berlaku seperti COVID-19 ini.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Azman Ab Rahman Rahman, Universiti Sains Islam Malaysia

Profesor, Fakulti Syariah dan Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia, 71800 Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan. azman@usim.edu.my

Nurul Nadia Nozlan , Universiti Sains Islam Malaysia

Pembantu Penyelidik Siswazah, Fakulti Syariah dan Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia, 71800 Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan. nunadianurul@gmail.com

Hussein ‘Azeemi Abdullah Thaidi , Universiti Sains Islam Malaysia

Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah dan Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia, 71800 Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan. hussein@usim.edu.my

Muhammad Firdaus Ab Rahman, Universiti Sains Islam Malaysia

Pensyarah Kanan, Fakulti Syariah dan Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia, 71800 Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan. mfirdaus.rahman@usim.edu.my

Mohamad Anwar Zakaria , Universiti Sains Islam Malaysia

Pembantu Penyelidik, Fakulti Syariah dan Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia, 71800 Bandar Baru Nilai, Negeri Sembilan. anwarzakaria8055@gmail.com

References

Al-Bakri, Zulkifli Mohamad. (2020, Januari 29). Bayan Linnas Siri Ke - 221: Mauqif (Pendirian) Kami Tentang Novel Coronavirus (2019-Ncov). Didapatkan dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan: https://muftiwp.gov.my/artikel/bayan-linnas/4074-bayan-linnas-siri-ke-221-mauqif-pendirian-kami-tentang-novel-coronavirus-2019-ncov.

Ab Rahman, A., Shamsudin, S. S. S., Nozlan, N. N., Shakor, M. F. A., & Sukari, A. (2021). Pandemik COVID-19: Cabaran Pengajaran dan Pembelajaran (PDP) Pendidikan Islam Dalam Pendidikan Khas Bagi Pelajar Orang Kurang Upaya (OKU) Masalah Pembelajaran Di Malaysia. Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs, 5(1), 127-138.

Azman Ab Rahman, Norakyairee Mohd Raus, Hussein ’Azeemi Abdullah Thaidi, & Mohammad Naqib Hamdan. (2014). Fiqh Jenayah Orang Kelainan Upaya (OKU). Nilai: Penerbit USIM.

Azman Ab. Rahman (2018). Kedudukan Orang Kelainan Upaya (OKU) Sebagai Asnaf Ar- Riqab Di Malaysia. Journal of Fatwa Management and Research, Vol. 12, No. 1.

Dr. Mohan Rathakrishnan (14 Julai 2020). Covid-19 Ubah Pengajaran dan Pembelajaran Dari Rumah. Diakses pada 1 September 2020 daripada laman web https://www.bharian.com.my/rencana/komentar/2020/07/710464/covid-19-ubah-pengajaran-dan-pembelajaran-dari-rumah.

Farhana, A. (2020). Kolej Dua Belas Universiti Putra Malaysia (UPM). Diakses pada 21 Mac 2020, melalui laman web: https://k12.upm.edu.my/artikel/virus_koronavirus-55249.

Garuba, A. (2003). Inclusive eucation in the 21st century: Challenges and opportunities for Nigeria. Asia Pacific Disability Rehabilitation Journal, 12(2), 191-200.

Hafizah Zainal, Zakaria Othman & Faisal Mustaffa. (2019). Perlaksanaan Model Sustainable Development Goals Dalam Inisisatif Pengurusan Zakat Di Kedah. International Journal of Zakat and Islamic Philanthropy, Vol. 1, pp. 1-6.

Kimberlee S. Brown, Lesley A. Welsh, Kristin Haegele Hill & Joseph P. Cipko. (2008). The Efficacy of Embedding Special Education Instruction In Teacher Preparation Programs In United States. Teaching and Teacher Education, Volume 24, Issue 8, Pages 2087-2094. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X08000401.

KKM. (2019). Covid-19 (Infografik) Apa itu Novel Coronavirus? Didapatkan Mac 20, 2020, daripada Portal Rasmi Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM): http://www.moh.gov.my/index.php/pages/view/2264.

Lay WL, Hui ML. (2014). The Evolution of Special Education in Malaysia. British Journal of Special Education, 41 (1), 42-58.

Majlis Majma’ Al-Fiqh Al-Islami Ad-Duwali. (2015). Qarar Bisha’ni Huquq Al-Mu’awwiqiin Fi Al-Fiqh Al-Islami, Qarar Raqam: 213 (22/9). Diakses pada 14 Oktober 2019, daripada laman web Majma’ Al-Fiqh Al-Islami Ad-Duwali: http://www.iifa-aifi.org/3998.html.

Maimun Aqsha Lubis, Mohd Sham bin Kamis, Sohaina binti Mohd Salleh, Zunidar MPd., Dr. Usiono, MA., Eka Yusnaldi M.Pd., Siti Hajar Taib, Ikwan Lubis SE, MM. Isu Terkini Pendidikan Islam Di Era Pandemik Covid 19 Di Malaysia. Research Journal on Islam and Civilization, Volume 4, No. 1, pp. 75-91.

Muhamad Nadhir Abdul Nasir & Alfa Nur Aini Erman Efendi. (2016). Special education for children with disabilities in Malaysia: Progress and obstacles. Malaysian Journal of Society and Space, Volume 12, Issue 10, pp. 78 – 87.

Mohamad Idham Md Razak. (9 April 2010). Covid-19: Pembelajaran Atas Talian Suatu Keperluan Ke Arah Menuju Malaysia Maju. Diakses pada 17 Ogos 2020 daripada laman web http://www.astroawani.com/berita-malaysia/covid-19-pembelajaran-atas-talian-suatu-keperluan-ke-arah-menuju-malaysia-maju-237496.

Norsyakirah Kalamullah & Nor Athirah Mazlan. (8 August 2018). Sejarah Perkembangan Pendidikan Khas. Diakses pada 27 Julai 2021 daripada laman web http://nsyakirahk.blogspot.com/.

Norakyairee Mohd Raus, Siti Rahmah Ahmad Razuan, Syar Meeze Mohd Rashid, Ab. Halim Tamuri & Norshidah Mohamed Salleh. (2018). Teknologi Al-Quran Bagi Orang Kurang Upaya. Kertas Kerja Pembentangan Seminar Konvensyen Fiqh Teknologi. Islamic & Human Development Centre Universiti Malaysia Pahang.

Norazlin Mohd Rusdin & Siti Rahaimah. (2019). Amalan dan Cabaran Pelaksanaan Pembelajaran Abad Ke-21. Proceedings of International Conferennce On Islamic Civilization and Technology Management. 23-24 November 2019.

Nozina Yahaya. (03 Disember 2020). Pandemik COVID-19 Ubah Sistem Pendidikan. Diakses pada 28 Julai 2021 daripada laman web https://www.sinarharian.com.my/article/113155/KHAS/.

Nur Farah. (2013). (27 Disember 2013). Teknologi Dalam Pendidikan. Diakses pada 27 Julai 2021 daripada laman web https://nurfarahiahrukman.wordpress.com/2013/12/27/penggunaan-teknologi-dalam-pendidikan-khas/.

Osman, B. H. A., & Basar M.N. (2016). Amalan Pengajaran dan Pembelajaran Abad Ke-21 Dalam Kalangan Pensyarah Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh. Jurnal Penyelidikan Dedikasi. Jilid 10.

Rachel K. Schuck & Rachel Lambert, ““Am I Doing Enough?” Special Educators’ Experiences with Emergency Remote Teaching in Spring 2020”, Education Sciences, vol. 10, issue. 11, 2020, p. 320 [https://doi.org/10.3390/educsci10110320].

Rosemary Oneke Arrah & Kristine D. (2014). Teachers' Perceptions of Students with Special Education Needs in Cameroon Secondary School. International Journal of Special Education, vol.29 no. 3, p101-110.

Singal N, Salifu EM, Iddrisu K, Casely-Hayford L, Lundebye H (2015) The Impact of Education in Shaping Lives: Reflections of Young People with Disabilities in Gana. International Journal of Inclusive Education, 19 (9), 908-925.

Syed Hassan, Syed Najihuddin & Hassan, Syed & Zakaria, Nidzamuddin & Yu Long, Ma & Goje, Kabiru & Mohd Said, Walid. (2016). Pembangunan Aplikasi Teknologi Dalam Memantapkan Pengajaran Dan Pembelajaran Hadis Pada Zaman Globalisasi.

Thulasimani Munohsanmy (2014). Integrasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi Dalam Pendidikan. Institut Teknologi Brunei. Journal IPA Bil. 23, 2014.

Wan Sabri Wan Husin, M. Z. (2013). "Model Pembangunan Institusi Pendidikan al-Quran bagi Anak Istimewa". The 3rd Annual International Quranic Conference. Kuala Lumpur: Centre of Quranic Research (CQR), Universiti Malaya.

Published

2021-12-17

How to Cite

Rahman, A. A. R. ., Nurul Nadia Nozlan, Hussein ‘Azeemi Abdullah Thaidi, Muhammad Firdaus Ab Rahman, & Mohamad Anwar Zakaria. (2021). Pandemik COVID-19: Isu Penggunaan ICT Dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Bagi Pelajar Orang Kurang Upaya (OKU) di Institusi Pendidikan Khas di Malaysia : [ COVID-19 Pandemic: The Use of ICT in Teaching and Learning Process for Students with Special Needs at the Special Educational Institutions in Malaysia]. Ulum Islamiyyah, 33(S4), 271–288. https://doi.org/10.33102/uij.vol33noS4.428

Most read articles by the same author(s)