Cabaran Dan Keyakinan Pelajar Melayu Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab Di Sekolah Menengah

[The Obstacle And Confidence Level Among Malay Secondary Students Towards Teaching And Learning Arabic Language]

Authors

  • Muhammad Najib Jaafar Faculty of Major Languages Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, Nilai, 71800, Negeri Sembilan Malaysia
  • Zulkipli Md Isa, Dr. Faculty of Major Languages Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, Nilai, 71800, Negeri Sembilan Malaysia
  • Wahida Mansor Faculty of Major Languages Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, Nilai, 71800, Negeri Sembilan Malaysia
  • Arnida Abu Bakar Faculty of Major Languages Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, Nilai, 71800, Negeri Sembilan Malaysia
  • Zainal Abidin Hajib, Dr. Faculty of Major Languages Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, Nilai, 71800, Negeri Sembilan Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.33102/uij.vol23no0.52

Keywords:

obstacles, confidence, teaching and learning, pedagogy, standard deviation

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the obstacle and confidence level among malay secondary students towards teaching and learning Arabic language. This study also tried to find out the co-relation between the confidence level among malay secondary students and frequency of their communication. This study was carried out involving 1400 students of standard 1, 2 and 4 all over the Malaysia west schools which offer the Arabic of Communication. Then, the data has been analysed using descriptive method into frequency, percentage and mean. The results has shown that Malay students faced an obstacle in learning Arabic language with mean score = 3.1340 and standard deviation. = 0.6470.  The result has also shown the confidence level of them towards Arabic language was average with mean score = 2.768 and sd. = 0.313.  The result also shown that there are nine factors of obstacles and eight factors of confidence level that influence of learning Arabic language. Test of χis used to ensure the correlation between students’ confidence level and their frequency of communication in Arabic Language. Test of Independent also be done and has its significant with level 0.05,with value  χ2 = 107.588,  df = 9, p = 0.000.

Abstract

Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap cabaran dan keyakinan pelajar-pelajar Melayu di sekolah menengah terhadap pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab.  Kajian ini juga melihat faktor-faktor yang membentuk cabaran dan mempengaruhi keyakinan para pelajar sekolah menengah dalam mempelajari Bahasa Arab. Seterusnya, kajian turut meneliti hubungan antara keyakinan pelajar-pelajar bertutur dalam Bahasa Arab dengan kekerapan mereka bertutur. Sampel kajian terdiri daripada 1400 orang pelajar tingkatan 1, 2, dan 4 dari sekolah menengah agama di semenanjung Malaysia yang menawarkan subjek Bahasa Arab Komunikasi. Data kajian dipersembahkan secara diskriptif dalam bentuk kekerapan, peratusan dan min. Dapatan kajian mendapati tahap cabaran pelajar dalam mempelajari Bahasa Arab boleh dianggap sebagai mencabar pada kedudukan min sebanyak 3.1340 dengan nilai sisihan piawainya adalah pada 0.6470.  Manakala tahap keyakinan pelajar terhadap Bahasa Arab boleh dianggap sederhana dengan skor min mereka adalah pada  2.768 dan sisihan piawainya pula adalah pada 0.313. Kajian ini mendapati  sembilan faktor boleh dikaitkan dengan  cabaran pelajar mempelajari Bahasa Arab dan lapan faktor yang mempengaruhi keyakinan mereka. Ujian Khi Kuasa Dua telah digunakan bagi menentukan kebergantungan keyakinan pelajar bertutur dalam Bahasa Arab dengan kekerapan mereka bertutur dalam Bahasa Arab. Test of Independent telah dilakukan dan mendapati ianya signifikan pada aras 0.05, dengan nilai  χ2 = 107.588,  df = 9, p = 0.000.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Muhammad Najib Jaafar, Faculty of Major Languages Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, Nilai, 71800, Negeri Sembilan Malaysia

Profesor Madya, Fakulti Pengajian Bahasa Utama, Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, 71800, Nilai, Negeri Sembilan, Malaysia.

najib@usim.edu.my

Zulkipli Md Isa, Dr., Faculty of Major Languages Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, Nilai, 71800, Negeri Sembilan Malaysia

Pensyarah Kanan, Fakulti Pengajian Bahasa Utama, Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, 71800, Nilai, Negeri Sembilan, Malaysia.

zulkipli@usim.edu.my

Wahida Mansor, Faculty of Major Languages Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, Nilai, 71800, Negeri Sembilan Malaysia

Pensyarah, Fakulti Pengajian Bahasa Utama, Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, 71800, Nilai, Negeri Sembilan, Malaysia.

wahida@usim.edu.my

Arnida Abu Bakar, Faculty of Major Languages Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, Nilai, 71800, Negeri Sembilan Malaysia

Pensyarah, Fakulti Pengajian Bahasa Utama, Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, 71800, Nilai, Negeri Sembilan, Malaysia.

arnida@usim.edu.my

Zainal Abidin Hajib, Dr., Faculty of Major Languages Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, Nilai, 71800, Negeri Sembilan Malaysia

Pensyarah Kanan, Fakulti Pengajian Bahasa Utama, Universiti Sains Islam Malaysia, Bandar Baru Nilai, 71800, Nilai, Negeri Sembilan, Malaysia.

drzainal@usim.edu.my

References

Asma AR. (2003). Pembelajaran Bahasa Arab Dalam kalangan Penutur Melayu: Suatu Penyelesaian Melalui Laman-Laman Web Arab. Konvensyen Teknologi Pendidikan Ke-16. ICT dalam Pendidikan dan Latihan: Trend dan Isu. Kuala Lumpur: Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia.
Azman CM & Goh YS. (2005). Situasi Pembelajaran Bahasa Asing di Institut Pengajian Tinggi: Perbandingan Antara Bahasa Arab, Bahasa Mandarin dan Bahasa Perancis. ASEAN Journal of Teaching & Learning in Higher Education. 2(2): 9-21.
Ghazali Y, Nik Mohd Rahimi NY, Parilah M.S & Wan Haslina W. (2011). Kawalan Kepercayaan Pembelajaran Dalam Kalangan Pelajar Kursus Bahasa Arab Sebagai Bahasa Ketiga.ASEAN Journal of Teaching & Learning in Higher Education. 3(2): 41-47.
Lubna AR, Nadwah D. (2007). Cabaran Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Malaysia: Kajian Di Tiga Buah IPT. Seminar Serantau Islam Hadhari: Pendidikan Islam dan Pendidikan Bahasa Arab. Kuala Lumpur: Hotel Grand Seasons.
Oppenheim, A.N. (1966). Questionnaire Design And Attitude Measurement, Heinemann, London.

Published

2018-04-06

How to Cite

Jaafar, M. N., Md Isa, Z., Mansor, W., Abu Bakar, A., & Hajib, Z. A. (2018). Cabaran Dan Keyakinan Pelajar Melayu Terhadap Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab Di Sekolah Menengah: [The Obstacle And Confidence Level Among Malay Secondary Students Towards Teaching And Learning Arabic Language]. Ulum Islamiyyah, 23, Pp. 67–78. https://doi.org/10.33102/uij.vol23no0.52