Faktor Timbulnya Pengaruh Bahasa Pertama Dalam Mempelajari Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Kedua

[Factors Contributing To The Existence Of First Language In Learning Malay Language As A Second Language]

Authors

  • Ooi Chwee Hwa Jabatan Bahasa Melayu, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia Serdang, Selangor, Malaysia
  • Vijayaletchumy Subramaniam Jabatan Bahasa Melayu, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia Serdang, Selangor, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.33102/uij.vol20no0.39

Keywords:

Malay language, existence of first language, second language, Chinese student

Abstract

Learning the Malay language as the second language is important among Chinese students. From initial surveys made in SJKC Batu14 Hulu Langat, Selangor, the percentage of Malay language paper decrease in UPSR. These results showed that the Chinese students face problems in learning the Malay language as a second language. Thus, this study aims to analyse factors that contribute to the existence of first language influence among Chinese students while learning Malay language. The sample of the study included 77 Chinese students in standard 4, 5 and 6 who failed in their Malay language examination. The Interaction Theory by Halliday is used. According to Halliday, children master the language because they have a need to interact with members of the public in their environment. This means that the child will interact with the public at an early stage to meet their basic needs. This phenomenon does not occur in the sample. So, the Chinese students who only speak Chinese will not learn the Malay language well, even Chinese influence in learning the Malay language would be more significant. The instrument used in this study was questionnaire. The data collected is calculated in percentages. The results are displayed through tables and graphs with descriptive description. Results from this study showed that there are four factors which contribute to the influence of Chinese language while learning Malay language, which are exercises, environment, interest and attitude. This research is important to the education system, parallel with the government’s efforts to uphold Malay language as the national language, official language and the language of knowledge. Every walks of life in Malaysia should channel their efforts together towards uplifting the status of Malay language in Malaysia. Therefore, Malay language should be mastered by all individuals, including Chinese students in SJKC.

ABSTRACT

Pembelajaran bahasa Melayu sebagai bahasa kedua amat penting dalam kalangan murid Cina. Daripada tinjauan awal yang dibuat di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Batu 14 Hulu Langat, Selangor, peratus kelulusan kertas pemahaman bahasa Melayu mencatatkan penurunan dalam Ujian Penilaian Sekolah endah (UPSR). Keputusan menunjukkan bahawa murid Cina menghadapi masalah dalam mempelajari bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Maka, kajian ini bertujuan untuk menganalisis faktor-faktor yang menyebabkan timbulnya pengaruh bahasa pertama dalam mempelajari bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina. Sampel kajian terdiri daripada 77 orang murid Cina Tahun 4, 5 dan 6 yang gagal dalam ujian kertas bahasa Melayu. Teori yang digunakan oleh pengkaji ialah teori Interaksi oleh Halliday. Menurut Halliday, kanak-kanak menguasai bahasa kerana mereka mempunyai keperluan untuk berinteraksi dengan ahli masyarakat dalam persekitaran mereka. Ini bermakna, kanak-kanak akan berinteraksi dengan masyarakat pada peringkat awal untuk memenuhi keperluan asasi mereka. Fenomena ini tidak terjadi pada sampel kajian. Oleh itu, murid Cina yang hanya bertutur dalam bahasa Cina tidak akan mempelajari bahasa Melayu dengan baik, malah pengaruh bahasa Cina dalam mempelajari bahasa Melayu akan lebih ketara. Alat kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah borang soal selidik. Data-data yang dikumpul dikira dalam bentuk peratusan. Dapatan kajian dipaparkan melalui jadual dan graf berserta huraian deskriptif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat empat faktor yang menyebabkan timbulnya pengaruh bahasa Cina dalam pembelajaran bahasa Melayu, iaitu latihan, persekitaran, minat dan sikap. Kajian ini penting kepada sistem pendidikan dalam usaha kerajaan untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi dan bahasa ilmu. Setiap lapisan masyarakat di Malaysia harus bergerak seiring ke arah meningkatkan taraf bahasa Melayu di Malaysia. Justeru, bahasa Melayu harus dikuasai oleh semua individu, termasuk murid Cina di SJKC.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ooi Chwee Hwa, Jabatan Bahasa Melayu, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia Serdang, Selangor, Malaysia

Vijayaletchumy Subramaniam, Jabatan Bahasa Melayu, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia Serdang, Selangor, Malaysia

References

Abdullah Hassan. 1986. Penerbitan Kata Dalam Bahasa Malaysia. Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd.

Abdullah Hassan. 1989. 30 Tahun Perancangan Bahasa Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Abdullah Hassan. 1989. Isu-isu Perancangan Bahasa: Pengintelektualan Bahasa Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Abdullah Hassan. 2002. Tatabahasa Bahasa Melayu: Morfologi dan Sintaksis. Kuala Lumpur: PTS Sdn. Bhd.

Abdullah Hassan. 2006. Morfologi: Siri Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu. Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn Bhd.

Ahmad Mahmood Musanif. 2001. Kajian Linguistik Perbandingan Dan Persejarahan. Serdang: UPM.

Ahmad Mahmood Musanif, Che Ibrahim Haji Salleh, Arbak Othman, Arbai’e Sujud. (2009). Linguistik & Leksikografi. Selangor: Penerbitan Pustaka Nusa Sdn. Bhd.

Ambigapathy Pandian. 2003. Bahasa & Literasi: Penyelidikan dan Peninjauan Untuk Pendidikan. Serdang: Penerbit UPM.

Asmah Haji Omar. 2009. Nahu Melayu Mutakhir. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Awang Sariyan. 1983. Kesalahan Umum Penggunaan Bahasa Malaysia. Kuala Lumpur: Penerbitan Sarjana (M) Sdn. Bhd.

Chew Fong Peng. 2008. Bahasa Melayu Titian Ilmu. Kuala Lumpur: Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara.

Corder, S. P. 1973. Introducing Applied Linguistics. Baltimore: Penguin Education.

Hashim Haji Musa. 1993. Binaan Dan Fungsi Perkataan Dalam Bahasa Melayu: Suatu Huraian Dari Sudut Tatabahasa Generatif. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Henry Guntur Tarigan. 1987. Pengajaran Pemerolehan Bahasa. Bandung: Penerbit Angkasa Bandung.

Juriah Long, Raminah Hj Sabran, Sofiah Hamid. 1989. Perkaedahan Pengajaran Bahasa Malaysia. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Mohd Majid Konting. 1990. Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Norela Abdollah, Zaleha Masiman dan Zamri Mahamod. 2008. Pengaruh Sikap Dalam Bahasa Pertama dan Kedua Dalam Kalangan Pelajar Cina. Dalam Zamri Mahamod (penyunting).

Psikolinguistik Dalam Pengajaran Dan Pemelajaran Bahasa Melayu. Shah Alam: Karisma Publications Sdn Bhd.

Nurhadi dan Roekhan. 1990. Dimensi-dimensi Dalam Belajar Bahasa Kedua. Bandung: Penerbit Sinar Baru.

Roselan Baki. 2003. Kaedah Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu. Shah Alam: Karisma Publications Sdn Bhd.

Zamri Mahamod dan Mohamed Amin Embi. 2008. Sikap Pelajar Cina Terhadap Pemelajaran Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Kedua. Dalam Zamri Mahamod (penyunting). Psikolinguistik Dalam Pengajaran Dan Pemelajaran Bahasa Melayu. Shah Alam: Karisma Publications Sdn Bhd.

Zulkifley Hamid. 1994. Pembelajaran dan Pengajaran Bahasa. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Zulkifley Hamid. 2005. Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Downloads

Published

2017-03-31

How to Cite

Hwa, O. C., & Subramaniam, V. (2017). Faktor Timbulnya Pengaruh Bahasa Pertama Dalam Mempelajari Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Kedua: [Factors Contributing To The Existence Of First Language In Learning Malay Language As A Second Language]. Ulum Islamiyyah, 20, 35–45. https://doi.org/10.33102/uij.vol20no0.39