Pengintegrasian Sains Tauhidik: Persepsi Peserta

[Tauhidic Science Integrative: Participants’ Perception]

Authors

  • Sharina Abu Hanifah Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia
  • Faszly Rahim Kolej PERMATA Insan, Universiti Sains Islam Malaysia Nilai, Negeri Sembilan, Malaysia
  • Zanaton H. Iksan Jabatan al-Quran dan Sunnah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia
  • Wan Nasyruddin Wan Abdullah Jabatan Inovasi Pendidikan dan Pengajaran, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia
  • Normazida Rozi Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia
  • Mohammad Faris Mohammad Esa Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia
  • Ishak Ahmad Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia
  • Rizafizah Othaman Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia
  • Nurul Huda Abd. Karim Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia
  • Nurul Izzaty Hassan Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia
  • Rozida Mohd. Khalid Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia
  • Azizah Baharom@Abd. Aziz Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.33102/uij.vol21no0.24

Keywords:

chemical, integration, science, tauhidic, secularism

Abstract

Chemistry is a branch of science pioneered by Muslim scholars. However, secularism has separated science from Islamic teachings, thus deviating man from Allah. Tauhidic Science Seminar was held to disseminate knowledge and findings between researchers from science background and Islamic study to students and lecturers in the Faculty of Science and Technology, Universiti Kebangsaan Malaysia. Questionaires were distributed to the participants after the seminar to obtain their understanding and perception of integrating science and Islam. Results indicate that 93.8% from 65 respondents have high affinity to science but only 63.1% were exposed to integration of science and Islam. Furthermore, 63.1% respondents understand the meaning of secularism and 69.2% realized that chemical elements have been mentioned in the Holy Quran. This study also indicates more than 90% respondents agree science and Islam are linked in an integrated manner. In conclusion, integration of science and Islam or Tauhidic Science drives us to explore and learn about nature through science activities based on Islam with guidance by the Holy Quran and hadith. Therefore, more proactive and holistic efforts need to be done to educate and strengthen the understanding of Tauhidic Science to students as early as in primary schools.

 

Abstrak

Kimia merupakan salah satu cabang ilmu sains yang telah lama dipelopori oleh ilmuwan Islam. Walau bagaimanapun, sekularisme telah menjadikan sains terpinggir dari Islam, apatah lagi merapatkan hubungan di antara manusia dan Pencipta. Seminar Sains Tauhidik telah diadakan untuk menghebahkan pengetahuan dan penemuan oleh penyelidik dari latar belakang sains dan pengajian Islam kepada pelajar dan pensyarah di Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia. Borang soal selidik tentang pemahaman dan persepsi berkenaan penyepaduan sains dan Islam telah diagihkan kepada peserta selepas tamat seminar. Hasil kajian mendapati 93.8% responden meminati sains tetapi hanya 63.1% pernah didedahkan kepada pembelajaran berintegrasi sains dan Islam. Selain itu, 63.1% memahami maksud sekularisme dan 69.2% menyedari unsur kimia ada disebut di dalam al-Quran. Kajian ini juga menunjukkan bahawa lebih 90% responden bersetuju sains dan Islam dikaitkan dengan cara bersepadu. Kesimpulannya, integrasi sains dan Islam atau Sains Tauhidik memandu kita meneroka dan mempelajari tentang alam ini melalui aktiviti sains berlandaskan Islam berpandukan al-Quran dan hadis. Oleh itu, usaha-usaha yang lebih proaktif dan holistik perlu dilakukan untuk mendidik dan mengukuhkan kefahaman Sains Tauhidik kepada pelajar seawal di sekolah rendah lagi.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sharina Abu Hanifah, Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia

Faszly Rahim, Kolej PERMATA Insan, Universiti Sains Islam Malaysia Nilai, Negeri Sembilan, Malaysia

Zanaton H. Iksan, Jabatan al-Quran dan Sunnah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia

Wan Nasyruddin Wan Abdullah, Jabatan Inovasi Pendidikan dan Pengajaran, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia

Normazida Rozi, Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia

Mohammad Faris Mohammad Esa, Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia

Ishak Ahmad, Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia

Rizafizah Othaman, Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia

Nurul Huda Abd. Karim, Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia

Nurul Izzaty Hassan, Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia

E-mail : drizz@ukm.edu.my

Rozida Mohd. Khalid, Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia

Azizah Baharom@Abd. Aziz, Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia

References

Abdullah Basmeih. (2010). Tafsir Pimpinan Al-Rahman kepada Pengertian Al-Quran. Kuala Lumpur. Darul Fikir.

Abdullah bin Abdurrahman bin Ishaq Alu Syaikh. (2008). Lubaabut Min Ibnu Katsir. Indonesia. Muassasar Duar Al-Hilaal.

Alias Azhar. (2010). Faktor pembangunan dan kemunduran pengajian sains Islam silam. Jurnal Hadhari (3): 43 59.

Mohamad Nasrin Mohamad Nasir, 2016. Al-Quran dan Sains: Penyelidikan di Universiti Tempatan – Kajian Kes. Pemetaan Rintis Penyelidikan: Pemetaan Rintis Penyelidikan. Disunting oleh Azizan Baharuddin & Norkumala Awang. Kuala Lumpur: Penerbit IKIM.

Azrina Sobian. (2014). Sains dan Nilai. Kuala Lumpur: Institut Kefahaman Islam Malaysia.

Dewan Bahasa dan Pustaka. (1992). Kamus Inggeris-Melayu Dewan. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Haji Abdul Malik Abdul Karim Amrullah. (1990). Tafsir Al-Azhar (Vol 1-10). Singapura. Pustaka Nasional Pte.Ltd.

Irman Abdul Rahman, Nur Riza Mohd. Suradi. Faizal Mohamed, Rokiah @ Rozita Ahmad, Azmin Sham Rambely, Faszly Rahim, Wan Fuad Wan Hassan & Sharina Abu Hanifah. 2012. Tauhidic Science as a Faculty Course: Lecturer’s Perspectives Towards Proposed Course Content, Suitability and Sufficiency. UKM Teaching and Learning Congress. Procedia-Social and Behavioral Science. 59: 388-393.

Khalijah Mohd Salleh & Mohd Yusoff Hj Othman. 2009. Sains Tauhidik Sebagai Kursus STPD. Prosiding Seminar Pendidikan Sains & Teknologi Maklumat. Kongres Pengajaran dan Pembelajaran, Langkawi, 14-16 Disember 2009, 207-214.

Khalijah Mohd Salleh. 2011. Sains Tauhidik dan Implikasi Terhadap Pendidikan. Dlm. Buku: Pendidikan Sains Berteraskan Tauhid Malaysia. Institut Islam Hadhari.

Khalif Muammar. 2009. Faktor Kegemilangan Tamadun Islam: Pengajaran Masa Lalu. Jurnal

Hadhari 2: 15- 31.

Mahadi Abu Hassan, Khadijah Mohd Khambali@Hambali. 2013. Pengislaman sains dan pengaruhnya dalam peradaban: respons ilmuwan muslim terpilih. Journal of Human Capital Development 6: 133-150

Mohd Yusof Othman. 2009. Sains, masyarakat dan agama. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd.

Mohd Yusof Hj Othman. 2013a. Sains Islam (Tauhidik): Ke Arah Pembangunan Yang Lestari. Institut Islam Hadhari.

Mohd Yusof Hj Othman. 2013b. Sains Tauhidik: Mensejahtera Insan Dan Melestari Alam. Prosiding Seminar Internasional Ilmu Usuluddin dalam Menghadapi Tentangan Global. Institut Islam Hadhari.

Mohd Yusof Hj. Othman. 2013c. Sains Tauhidik: Mensejahtera Insan dan Melestari Alam. Prosiding Seminar Internasional Revitalisasi Ilmu Ushuluddin dalam Menghadapi Tantagnan Global. 25 Sept 2013.

Mohd Yusof Hj Othman. 2014. Pengenalan sains tauhidik. Dewan Bahasa & Pustaka. Kuala Lumpur.

Mohd Yusof Othman. 2016. Sains dari Perspektif al-Quran. Bangi: Penerbit UKM.

Shafiah Abdul Rashid, Nur Irma Diyana Mohd, Norbi, Khoo Sioh Gee, Saravanan a/l Ramasamy & Zanaton Hj Iksan. 2014. Integrasi Pendidikan Sains Tauhidik Dalam Isu Penyalahgunaan Arak dan Alkohol. Prosiding Persidangan Antarabangsa Kelestarian Insan 2014 (INSAN2014) Batu Pahat, Johor 9-10 April.

Siti Fairuz Sujak, Latifah Amin, Abdul Latif Samian, Mohamad Sabri Haron, Mohamad Nasran Mohamad dan Mohd Yusof Othman. 2011. Kod Etika Islam untuk Bioteknologi Moden.

Sari-International Journal of Malay World and Civilisation. 29(2): 167-198.

Uršič, M. 2006. Einstein on Religion and Science. Synthesis Philosophica: 42 (267-283).

Wahyu. 2012. 99 Ilmuwan Muslim: Perintis Sains Moden. Di alih bahasa dari Bahasa Indonesia oleh Nurul Hanim Abdullah. Ar-Risalah Product Sdn. Bhd.

Yahaya Jusoh, Azhar Muhammad. 2010. Kesepaduan Falsafah Sains Al-Quran Dalam Kurikulum Sekolah Rendah Sebagai Asas Pembentukan Masyarakat Hadhari di Malaysia. Jurnal Hadhari. (3): 23-41.

Downloads

Published

2017-07-31

How to Cite

Abu Hanifah, S., Rahim, F., H. Iksan, Z., Wan Abdullah, W. N., Rozi, N., Mohammad Esa, M. F., Ahmad, I., Othaman, R., Abd. Karim, N. H., Hassan, N. I., Mohd. Khalid, R., & Baharom@Abd. Aziz, A. (2017). Pengintegrasian Sains Tauhidik: Persepsi Peserta: [Tauhidic Science Integrative: Participants’ Perception]. Ulum Islamiyyah, 21, 43–60. https://doi.org/10.33102/uij.vol21no0.24

Most read articles by the same author(s)