Kebolehbacaan Buku Teks Maharat Al-Qira’ah Berasaskan Ujian Kloz Dalam Kalangan Pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia

[The Readability of Maharat Al-Qira’ah Textbooks Based on Cloze Test among National University of Malaysia Students]

Authors

  • Aisyah Sjahrony Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia
  • Maimun Aqsha Lubis Abdin Lubis Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.33102/uij.vol21no0.25

Keywords:

readability, Cloze test, foreign language, reading text, Arabic language

Abstract

Textbooks are one of the reference materials in the teaching of Arabic in Malaysia. In line with the current development, the Arabic language has become an important foreign language after English. Arabic language achievement of students in the country is still at a low level. Among the factors associated with the weakness issues of Arabic language proficiency among students is the suitability of the language level in the textbooks. The objective of this study was to determine the level of readability of a textbook, Maharat al-Qira’ah at the Faculty of Islamic Studies, National University of Malaysia. The respondents comprised of 162 students. Data was collected through cloze tests and questionnaires and later analyzed using descriptive analysis. The average score for cloze test of textbook Maharat al-Qira’ah is defined by 65%, which translates that the level still remain at a low level and not appropriate for the purposes of teaching and learning. Therefore, the authorities should take into account the level of readability before any textbook is used as the learning resource so that it corresponds to the students’ level of language skills.

 

Abstrak

Buku teks merupakan salah satu bahan rujukan utama dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa Arab di Malaysia. Seiring dengan perkembangan semasa, bahasa Arab telah menjadi bahasa asing yang penting selepas bahasa Inggeris. Pencapaian bahasa Arab pelajar di negara ini masih di tahap lemah. Antara faktor dikaitkan dengan isu kelemahan bahasa Arab dalam kalangan pelajar adalah aras bahasa buku teks yang kurang sesuai dengan mereka. Oleh itu kajian ini bertujuan menentukan tahap kebolehbacaan buku teks Maharat al-Qira’ah yang dijadikan buku teks di Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Buku teks ini digunakan oleh pelajar Ijazah Sarjana Muda bagi subjek kemahiran bahasa Arab di universiti tersebut. Dalam mengukur tahap kebolehbacaan ujian Kloz dijalankan dalam kalangan pelajar dan melihat perbezaan skor ujian Kloz yang diperoleh dari aspek jantina pelajar, teksteks bacaan yang diuji dan pencapaian pelajar dalam peperiksaan akhir semester. Bagi mencapai objektif tersebut, satu tinjauan berupa ujian melalui satu set ujian Kloz telah dijalankan ke atas 162 orang pelajar. Data kajian dianalisis secara kuantitatif dekskriptif. Hasil ujian yang dijalankan mendapati skor purata ujian Kloz bagi buku teks Maharat al-Qira’ah adalah sebanyak 65% yang ditafsirkan masih berada pada tahap rendah, iaitu kurang sesuai untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran di kelas. Oleh itu pihak yang berwajib seharusnya mengambil kira tahap kebolehbacaan teks yang disediakan sebelum dijadikan bahan pembelajaran pelajar agar sesuai dengan tahap kemahiran bahasa pelajar tersebut.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aisyah Sjahrony, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia

Maimun Aqsha Lubis Abdin Lubis, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia Bangi, Selangor, Malaysia

References

Abdul Razif Bin Zaini, Muhd Haron Husaini, Khairil Asyraf & Mohd. Zaki Bin Abd. Rahman. 2016. Inovasi dalam Pembinaan Ujian Kloz Bahasa Arab Berbantukan Komputer. Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah (JSASS), Vol. 3 Bil 1.

Abdul Razif Zaini, Mohd. Zaki Abd. Rahman, Muhammad Haron Husaini Adnan Mat Ali, Khairatul Akmar Ab Latif & Khairil Ashraf Elias. 2015. Reka Bentuk Sistem Pengukuran Tahap Kebolehbacaan Teks Bahasa Arab Berbantukan Komputer. E-Proceeding of the 2nd International Conference on Arabic Studies and Islamic Civilization, Kuala Lumpur, Malaysia.

Aisyah Sjahrony. 2014. Hubungan Antara Tahap Kebolehbacaan Buku Teks Maharat al-Qiraah dengan Motivasi dan Pencapaian Pelajar FPI, UKM. Tesis Sarjana. Bangi: Fakulti Pendidikan UKM.

Al-Huwaithy, Sahr Salim. 2010. Mustawa Maqru’iyyah Kitab al-Tarikh Li al-Saff al-Sadis al-Asasi Fi Muhafazah Ghazzah wa ‘Alaqatuha Bi Ba’d al-Mutaghayyirat. Tesis Master. Al-Jamiah alIslamiyyah, Ghazzah.

Chua Yan, P. 2006. Kaedah Penyelidikan. Kuala Lumpur: McGraw Hill.

Gillet, J. W. & Temple, C. 1994. Understanding reading problems: Assessment and Instruction (4th ed.). New York: Harper Collins College Publishers.

Ghazali Yusri, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Parilah M. Shah & Wan Haslina Wah, and Muhammad Sabri Sahrir, 2012. Penggunaan Bahasa Arab lisan dan hubungannya dengan strategi pengurusan sumber. GEMA: Online Journal of Language Studies, 12 (2 (special edition), pp

Khadijah Rohani Md. Yunus. 1987. Formula Kebolehbacaan: Satu Cara Objektif Untuk Menentukan Tahap Kebolehbacaan Bahan-Bahan Bacaan. Jurnal Dewan Bahasa. April: hlm. 274-288.

Kamarulzaman Abdul Ghani. 2010. Kebolehbacaan Buku Teks Bahasa Arab Tinggi Tingkatan Empat Sekolah Menengah Kebangsaan Agama. Tesis Dr. Falsafah Pendidikan, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.

Kamarulzaman Abdul Ghani, Hassan Basri Awang Mat Dahan, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff. 2009. Penggunaan ujian kloz dalam mengukur kebolehbacaan teks Arab untuk pembaca bukan Arab di Malaysia: Satu kajian rintis. Journal of Islamic and Arabic Education, 2(1), pp15-30.

Kamarulzaman Abdul Ghani. 2011. Kebolehbacaan Buku Teks Bahasa Arab Tinggi Berasaskan Ujian Kloz dalam Kalangan Pelajar Di SMKA. GEMA Online™ Journal of Language Studies. Volume 11(2). hlm. 53-66.

Klare, G. R. 1969. The measurement of readability (3rd ed.). Ames, Iowa: Iowa State University Press.

Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. 1970. Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 608-619.

Maimun Aqsha Lubis, Zaffi Alias & Hanis Najwa Shaharuddin. 2014. Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab dalam Kurikulum Bu’uth Al-Azhar di Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Jurnal Pendidikan Malaysia 39(1), pp 51-61.

Marohaini Yusoff. 1999. Strategi Pengajaran Bacaan dan Kefahaman. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Mohd. Khairil Hanif Ramli & Ab. Halim Mohamad. 2015. Tahap Kekerapan dan Kepadatan Kosa Kata Buku Teks Bahasa Arab Sekolah Rendah. JPBU. Vol. 7.

Mohd Rafaie Kusnin & Harun Baharudin. 2015. Kebolehbacaan Syarhu Ibnu Aqil Sebagai Buku teks STAM: Satu Tinjauan Literatur. Prosiding Persidangan Kebangsaan Bahasa Arab (NCAL 2015).

Muhammad Izuan Abd Gani & Radziah Ismail. 2015. Penerapan Aspek Penjiwaan Bahasa Dalam Pengajaran & Pembelajaran (P&P): Kajian Terhadap Guru Bahasa Arab Di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). The International Conference on Language Literature Culture and Education. ICLLCE 2015-70.

Muhammad Haron Husaini, Abdul Razif Zaini, Ab. Halim Mohamad & Khairil Ashraf Elias. 2016. Penilaian Kebolehbacaan Teks Arab Menerusi Ujian Kloz Berasaskan Aplikasi Komputer. Jurnal AL-ANWAR. Volume 1(1), Jun 2016: 38- 55.

Muhammad Haron, Muhd Syukri, Ahmad Redzaudin & Norhidayati Abdullah. 2014. Tahap Kebolehbacaan Buku al-Mursyid Fi al-Lughah al-Arabiah (1). International Journalof Islamic Studies and Arabic Language Education.Volume 1 (1): 11 – 16.

Panduan Prasiswazah Fakulti Pengajian Islam Sesi Akademik 2011/ 2012. Penerbit UKM: Bangi.

Rini Dwi Susanti. 2014. Strategi Pengajaran Membaca Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah. Elementary Journal. Vol. 2. No. 2, Juli-Desember 2014.

Rosni Samah, Mohd Fauzi Abdul Hamid, Shaferul HafesSha’ari & Amizan Helmi Mohamad. 2013. Aktiviti Pengajaran Kemahiran Bertutur Bahasa Arab Dalam Kalangan Jurulatih Debat. GEMA Online™ Journal of Language Studies. Vol 13, No 2.

Rye, J. 1982. Cloze procedure and the teaching of reading. London: Heinemann Educational Books.

Ismail Muhamad, Wan Maizatul Akmar Wan Ahmad &Azman Che Mat. 2013. Sikap dan Realiti Penguasaan Kemahiran Bahasa Arab Pelajar Program j-QAF. GEMA Online™ Journal of Language Studies.Vol 13, No 2.

Tay, Meng Guat. 2005. Kebolehbacaan Bahan Bacaan. Jurnal Pendidikan MPBL.6: pp23-24.

Tengku Nurul Syuhada Raja Sulaiman & Zamri Arifin. 2014. Tahap Kebolehbacaan Buku Teks AlMutalaah Al Azhariyah: Kajian Rintis. Prosiding Seminar Pengajaran & Pembelajaran Bahasa Arab, Fakulti Pengajian Islam & Fakulti Kontemporari Islam, UNISZA.

Toiemah, R. A. 1978. The use of cloze to measure the proficiency of students of Arabic as a second language in some universities in the United States. Unpublished Ph.D. thesis. University of Minnesota: Dissertation Abstract International.

Zamri Arifin, Zulazhan Ab. Halim, Nurul Masyitah Mohd Sham & Azimah Shurfa Mohammed Shukry. 2013. The Readabilty of the Prose Text. Middle-East Journal of Scientific Research 17 (3): pp338-343.

Zulazhan Bin Ab. Halim. 2011. Kebolehbacaan Buku Teks Balaghah Sijil Tinggi Agama Malaysia Di Sekolah-Sekolah Menengah Agama Negeri. Tesis Doktor Falsafah. Fakulti Pengajian Islam Malaysia. UKM.

Downloads

Published

2017-07-31

How to Cite

Sjahrony, A., & Lubis Abdin Lubis, M. A. (2017). Kebolehbacaan Buku Teks Maharat Al-Qira’ah Berasaskan Ujian Kloz Dalam Kalangan Pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia: [The Readability of Maharat Al-Qira’ah Textbooks Based on Cloze Test among National University of Malaysia Students]. Ulum Islamiyyah, 21, 61–73. https://doi.org/10.33102/uij.vol21no0.25